تجهیز کتابخانه و ترویج کتابخوانی

معرفی کتابخانه‌های کودک محور کرمانشاه

در سال ۱۳۹۶ و پس از زلزله ویرانگر کرمانشاه انجمن تصمیم گرفت که کتابخانه‌ی کودک‌محوری را در شهر ریجاب داخل کانکس مستقر کند. در همین راستا انجمن با «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات» همکاری داشت تا این موسسه بخش علمی و آموزشی پروژه را بر عهده بگیرد. در ادامه و با توجه به تاثیر بسیار خوب این کتابخانه بر کودکان بحران‌زده این مناطق و نیز تاثیر آن بر افزایش میزان مطالعه و کتابخوانی بچه‌ها، انجمن تصمیم گرفت کتابخانه‌های دیگری را نیز در شهرهای محروم و همجوار راه‌اندازی کند. سال ۱۳۹۷ کتابخانه با من بخوان شهرستان ثلاث راه‌اندازی شد و این نقطه عطفی در کانون فعالیت‌های کتابخانه‌های انجمن بود. کتابخانه انجمن به عنوان نخستین سمن فرهنگی غیردولتی در این شهر مستقر شد و تا به امروز نیز در این شهر به بهترین شکل کارش را ادامه داده است. علیرغم اینکه کتابخانه داخل یک کانکس پنجاه متری دایر شده بود اما شمار بسیار زیادی از کودکان ونوجوانان این شهر را جذب کرد و به کانون فعالیت‌های کتابخوانی این شهر بدل شد. فعالیت‌های این کتابخانه تا به امروز به شکل روز افزونی ادامه داشته و شمار زیادی از کودکان محرومی که به کتاب و منابع آموزشی مناسب دسترسی نداشتند را پوشش داده است. در همین سال کتابخانه جوانرود نیز راه‌اندازی شد. سال بعد نیز کتابخانه روستای زلان افتتاح شد.
گستره و تاثیر فعالیت‌های کتابخانه به حدی بوده است که بارها خود مسئولین آموزشی منطقه نیز به تمجید و ستایش از تاثیرات فراوان این کتابخانه‌ها در کودکان و نوجوانان پرداخته است. در حال حاضر انجمن یاران دانش و مهر چهار کتابخانه کودک و نوجوان در استان کرمانشاه دارد و شمار زیادی از روستاها و شهرهای دیگر نیز که مستعد راه‌اندازی کتابخانه هستند درخواست‌هایی برای استقرار کتابخانه در این منطقه ارائه داده‌اند.

کتابخانه‌ی زلان

کرمانشاه، شهرستان جوانرود، روستای زلان
تاسیس: ۱۳۹۹

اواخر سال ۱۳۹۸ پس از بررسی و ارزیابی شرایط جمعیتی این روستا تصمیم بر آن شد که کتابخانه‌ی کودک‌محور در این روستا راه‌اندازی شود. به همین خاطر کانکس قدیمی کتابخانه شهرستان ثلاث را به این روستا منتقل کردیم. پس از آموزش کتابداران داوطلب و تهیه وسایل موردنیاز سرانجام کتابخانه برای استفاده کودکان آماده شد. هم اکنون این کتابخانه در روزهای کاری هفته و گاهی حتی در روزهای تعطیل نیز میزبان بیش از ۷۰۰ نفر از کودکان، نوجوانان و مادران است و توانسته از پس از دو سال و اندی به خوبی در میان مردم جای خود را باز کند و استقلال گسترده‌ای از آن به عمل آمده است. این کتابخانه همچنین مکانی برای کودکان روستاهای اطراف نیز هست و شمار زیادی از کودکان در چندین روستای مجاور در اینجا ثبت‌نام کرده و مرتب به کتابخانه مراجعه می‌کنند.
کتابخانه‌ی این روستا نیز در حال حاضر در همین کانکس برقرار است و لازم است مکان آن در آینده تغییر پیدا کند.

کتابخانه‌ی جوانرود

کرمانشاه، شهرستان جوانرود
تاسیس: ۱۳۹۸

پس از تاسیس کتابخانه‌‌ی کودک‌محور در شهرستان ثلاث نوبت به راه‌اندازی کتابخانه در شهرستان جوانرود رسید. کانکس ۵۰ متری برای این منظور در نظر گرفته شد و پس از چند ماه تلاش بی‌وقفه سرانجام در تابستان این سال کتابخانه در شهر جوانرود راه‌اندازی شد. چند بار مکان این کتابخانه تغییر کرد تا سرانجام در یکی از زمین‌های اداره آموزش و پرورش این شهر مستقر گردید.
از آن زمان تغییرات زیادی در محوطه‌ی این کتابخانه صورت گرفته و تلاش شده که فضای مناسبی برای کودکان این شهر فراهم شود. هم اکنون کتابخانه در همین کانکس ۵۰ متری مستقر است لازم است در آینده به یک مکان مناسب (ساختمان) منتقل شود.
در حال حاضر این کتابخانه پذیرای بیش از ۶۰۰ نفر از کودکان است و شمار قابل توجهی از خانواده‌ها نیز در فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی این کتابخانه شرکت می‌کنند.

کتابخانه‌ی ثلاث باباجانی

کرمانشاه، شهرستان ثلاث باباجانی
تاسیس: ۱۳۹۷

در ادامه راه‌اندازی کتابخانه‌ها و در همان بحبوحه زلزله این بار کتابخانه‌های کودک‌محور مهمان شهر ثلاث باباجانی شد و ابتدا در یک کانکس ۵۰ متری برای شروع به کار کتابخانه در نظر گرفته شد. رفته رفته پس از مدتی کتابخانه بهترین جا برای کودکان شهر شد و کودکان از تمام نقاط شهر هر روز خودشان را به اینجا می‌رساندند و در فعالیت‌های کتابخانه شرکت می‌کردند.
در سال ۱۳۹۸ با همت مسئولان انجمن یاران دانش و مهر یک ساختمان مستقل در این شهر برای کتابخانه خریداری شد و پس از اعمال تغییراتی در فضای داخلی آن را برای استفاده کودکان آماده کردیم و کتابخانه را به این مکان منتقل کردیم.
کتابخانه‌ی ثلاث در حال حاضر میزبان تقریبا ۶۵۰ کودک و شماری از خانواده‌هاست و در طول هفته میزبان این کودکان عزیز و خانواده‌هایشان است.

کتابخانه‌ی ریجاب

کرمانشاه، شهرستان دالاهو، شهر ریجاب
تاسیس: ۱۳۹۶

درست پس از زلزله سال ۱۳۹۶ در کرمانشاه و جان باختن شماری از هموطنان‌مان در این شهر و خسارات مادی و معنوی زیادی که مردم این منطقه تحمیل شد در زمانی که کودکان شهر وضعیت روحی نامساعدی داشتند و نیاز به فضایی کودکانه و شاد جزو نخستین نیازهایشان بود با حمایت‌های انجمن یاران دانش و مهر کتابخانه‌ی این شهر در کانکسی ۱۸ متری راه‌اندازی شد.
پس از چهارسال فعالیت در این شهر و با افزایش قابل توجه شمار اعضای کتابخانه سرانجام در سال ۱۴۰۰ مکان کتابخانه تغییر کرد و انجمن ساختمانی ۷۰ متری برای کتابخانه اجاره کرد و کتابخانه را نهایتا در شهریور ماه همین سال به مکان جدید منتقل کردیم و وسایل مورد نیاز آن نیز در همین ماه تامین شد.

هم اکنون این کتابخانه نزدیک به ۴۰۰ نفر عضو دارد و در شش روز هفته کودکان و خانواده‌هایشان مهمان کتابخانه هستند و با حضور در کتابخانه و انجام فعالیت‌های مرتبط با کتاب فضای متفاوتی هم در این شهر ساخته‌اند.

کتابخانه‌های کرمانشاه در سال ۱۴۰۰

کتابخانه‌های کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ با وجود کرونا به خوبی توانستند با پشتیببانی علمی گروه «با من بخوان» فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی خود را پیش ببرند. در این سال، ۲۳۴۰ کودک و نوجوان، ۲۶۰ مادر و ۱۰۰ پدر عضو فعال کتابخانه بودند و ۳۲ هزار جلد کتاب را به امانت بردند.
در این کتابخانه‌ها شمار زیادی از شاهکارهای حوزه کودک و نوجوان بلندخوانی شد و نزدیک به ۱۲۰ کودک و مادر در قالب طرح سواد پایه شرکت کردند.
در سالی که گذشت تلاش شد که در زمینه‌ی نمایش، نقاشی و داستان‌نویسی با موضوعات متنوع و به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی و هنری با مشارکت کودکان برگزار شود.
علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها،‌ تسهیلگران و کتابداران ما با ۱۸ مدرسه‌ی ابتدایی منطقه ارتباط برقرار کردند و با همکاری معلمان و مدیران مدرسه برای دانش‌آموزان در کلاس درس کتاب‌های ارزنده‌ای را بلندخوانی کردند.

اجرای برنامه‌ی با من بخوان و آموزش سواد پایه در جزیره قشم

همکار پروژه: موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

زمان آغاز: پاییز ۱۳۹۸

هدف: توانمندسازی کودکان از طریق ترویج کتابخوانی و تقویت سواد پایه

گروه هدف: کودکان و مربیان ۶۰ مهد کودک در جزیره قشم

تعداد گروه هدف: ۲۰۰۰ نفر

فعالیت‌های عمده: ترویج کتاب خوانی، آموزش و توانمندسازی کودکان، توانمندسازی مربیان منطقه در اجرای آموزش خلاق و تقویت سواد پایه، تقویت سواد پایه

سوادآموزی و تقویت سواد پایه کودکان بازمانده از تحصیل در شیرآباد

همکار پروژه: موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

زمان آغاز: پاییز ۱۳۹۸

هدف: توانمندسازی کودکان از طریق ترویج کتابخوانی و تقویت سواد پایه

گروه هدف: کودکان بازمانده از تحصیل در شیرآباد – زاهدان

تعداد گروه هدف: ۲۷۰ نفر

فعالیت‌های عمده: تقویت سواد پایه، ترویج کتاب‌خوانی، آموزش و توانمندسازی کودکان، توانمندسازی مربیان منطقه در اجرای آموزش خلاق و تقویت سواد پایه.

کتابخانه‌ی کودک‌محور و آموزش سواد پایه در شهرستان سپیددشت

همکار پروژه: موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

زمان آغاز: پاییز ۱۳۹۸

هدف: توانمندسازی کودکان از طریق ترویج کتاب خوانی و تقویت سواد پایه

گروه هدف: دانش‌آموزان دبستانی مدارس شهرستان سپیددشت، معلمان پایه‌های دبستان مدارس شهرستان سپیددشت

تعداد گروه هدف: ۸۰۰ نفر

فعالیت‌های عمده: راه اندازی کتابخانه، تقویت سواد پایه، برگزاری نشست‌های کتابخوانی، توانمندسازی آموزگاران منطقه در اجرای آموزش خلاق و تقویت سواد پایه

*پروژه پایان یافته است.

کتابخانه‌ی کودک محور "با من بخوان" نسیم شهر

همکار پروژه: موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

زمان آغاز: آذر ماه ۱۳۹۷

مکان: شهرستان بهارستان (نسیم شهر) در جنوب غربی تهران

هدف: ترویج کتابخوانی و توانمندسازی و آموزش کودکان.

گروه هدف: کودکان و نوجوانان دختر و پسر و خانواده‌هایشان

تعداد گروه هدف: جمعا ۵۰۰ نفر

فعالیت‌های عمده: اجرای برنامه با من بخوان و تجهیز کتابخانه‌ی عمومی کودک محور برای ۵۰۰ کودک و نوجوان و ترویج فرهنگ کتابخوانی و برگزاری نشست‌های کتابخوانی و آموزش بلندخوانی و آوا ورزی و کلاس‌های خلاقیت و… در بهارستان و روستاهای اطراف.

*پروژه پایان یافته است.

کتابخانه‌ی کودک محور "با من بخوان" قروه

همکار پروژه: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن معلولین باران

زمان آغاز: مهر ماه ۱۳۹۷

مکان: شهرستان قروه کردستان

هدف: ترویج کتابخوانی و توانمندسازی و آموزش کودکان

گروه هدف: کودکان و نوجوانان دختر و پسر و خانواده‌هایشان

تعداد گروه هدف: ۷۰۰ نفر

فعالیت‌های عمده: اجرای برنامه با من بخوان و تجهیز کتابخانه‌ی عمومی کودک محور سیار برای ۷۰۰ کودک و نوجوان معلول و ترویج فرهنگ کتابخوانی و برگزاری نشست‌های کتابخوانی و آموزش بلندخوانی و آوا ورزی و کلاس‌های خلاقیت و… در قروه و روستاهای اطراف برای کودکان و نوجوانانی که با معلولیت زندگی می‌کنند.

*پروژه پایان یافته است.

پشتیبانی تحصیلی

می‌خواهم پشتیبان تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد باشم

مشارکت با انجمن

می‌خواهم در فعالیت‌های انجمن مشارکت کنم

عضویت در انجمن

می‌خواهم عضو داوطلب انجمن باشم